Badania diagnostyczne

W Gabinecie Origo istnieje możliwość wykonywania szeregu badań diagnostycznych – część z nich jest dedykowana dla dzieci, część dla dorosłych. Zakres ewentualnych badań diagnostycznych powinien być poprzedzony i ustalony po odbyciu konsultacji określającej cel i potrzeby w tym zakresie.

Badanie inteligencji Test Wechslera (wersja dla dzieci od 6 r.ż.). Badanie trwa ok. 1 h. Na podstawie badania uzyskujemy informację o ogólnym poziomie inteligencji oraz różnego rodzaju zdolnościach i umiejętnościach (mocne i słabe strony dziecka), takich jak:

  • myślenie logiczne i arytmetyczne,
  • pamięć,
  • wiedza ogólna,
  • znajomość słownictwa,
  • zdolności wzrokowo-przestrzenne,
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa.

MMPI-2 jest testem o szerokim zakresie przeznaczonym do diagnozowania zaburzeń psychicznych oraz szeregu ważnych wzorców zachowania osoby. Test dostarcza obiektywne wyniki wskazujące na rodzaj trudności badanego oraz daje wskazania do określenia formy pomocy terapeutycznej. Test trwa ok 2h.

Diagnoza osobowości –  badanie dostarcza informacji zarówno dotyczących cech jak i możliwych zaburzeń osobowości. Dzięki badaniu możliwe jest wskazanie co jest przyczyną trudności danej osoby oraz pozwala na wskazanie sposobów na twórcze wykorzystanie typu osobowości, poprzez rozwinięcie cech pozytywnych oraz neutralizację cech, które mogą mieć negatywny wpływ na życie człowieka. Badanie trwa ok. 1h

Diagnoza stylu przywiązania - Na przestrzeni wielu lat rozwinięto wiele metod, które służą do badania stylu przywiązania. Między innymi takim narzędziem jest SSAP autorstwa J. Hodges, S. Hillman i M. Steele (2007). Badanie wykorzystuje zabawę, podczas której dzieci w naturalny sposób ukazują swoje myśli i emocje. Dziecku prezentowane są początki historyjek dotyczących różnych sytuacji rodzinnych za pomocą zabawek - laleczek i zwierząt - oraz słownie. Dziecko proszone jest o dokończenie historyjek w dowolny sposób. Pozwala to na analizę oczekiwań i postrzegania przez dziecko ról w rodzinie, stylu przywiązania i relacji między członkami rodziny. Dziecku nie jest zadawane żadne bezpośrednie pytanie na jego temat lub jego rodziny. Badanie pozwala zarówno na przekaz werbalny jak i niewerbalny. Odpowiedzi dziecka mogą być analizowane pod względem różnych komponentów stylu przywiązania między innymi: postrzegania i rozumienia przez dziecko siebie, rodziców i świata zewnętrznego, sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami. W rezultacie możliwe jest zidentyfikowanie głównego stylu przywiązania dziecka (bezpieczny, unikowy, lękowo-ambiwalentny i zdezorganizowany).